Velká cena Brazílie: Kimi proti všem
Pro Kimiho Räikkönena bylo lákavé oslavit své osmadvacáté narozeniny ve stylu pověstné finské družnosti, ale tohle je přece jen jeho první rok u Ferrari, ne? Ještě přece potřeboval vyhrát nějaký ten šampionát. V dobách u McLarenu, kdy vás byl na večírku po závodě schopný uzemnit slovy, jak by chtěl „vyhrát titul a odejít“, protože ho „nebaví jezdit“, měli jste vždycky pocit, že se pohybuje tak trochu na hraně - že je to prostě rebel, který dává přednost bundám Alpinestar před obleky od Bosse, závodní jezdec, který se omylem ocitl v roli hvězdy formule 1.
Ve Ferrari, kde mu dali mnohem více volnosti (kde může být Kimim), se v něm ale projevilo méně Peta Dohertyho a více Michaela Schumachera. Dobře, ne jako Michael, ale trošku podobně. Více společenských večírků než divokých party v barech. Obědy před závodem s rodiči a prarodiči namísto osamělých nocí na pokoji. Máte narozeniny ve středu před Velkou cenou Brazílie? Co třeba jít na nákup (několikery tenisky Puma pro kamarády z Finska) a potom tichá večeře v oblíbené restauraci?
Příštího rána, ve čtvrtek, vstal časně, připravený na každoroční tiskovou konferenci Shellu. Dlouhé bílé šortky, košile Ferrari, čepice Ferrari. Lidé se za ním otáčejí, ať jde kamkoliv. Neznám nikoho v paddocku F1 nebo mimo něj, kdo by Kimiho neměl rád. Je to opravdový závodník, je nekomplikovaný, zcela apolitický a co je nejdůležitější, dokáže skvěle manipulovat s dynamickou váhou auta. Je to Mistr čisté stopy ještě více než Ledový muž. A je dnes mužem, který není nikdy o více než pár stupňů mimo směr. A nebo mimo trať.
„Potřebuji štěstí,“ říká v odpovědi na otázka o možnosti zisku titulu mistra světa. „Můžu jen dělat svoji práci a snažit se vyhrát. Musím z auta dostat maximum a udělat v závodě všechno, co budu moci. Samozřejmě Lewis má mnohem větší šance než já - stejně jako Fernando.“ Je nervózní? Na odpověď zívne a zamumlá něco o tom, že je „vždycky trochu nervózní a tenhle závod není jiný“. Co by pro něj znamenalo vítězství? „Znamenalo by to mnoho pro mě, protože jsem se v minulosti dostal velmi blízko, i pro všechny okolo mě - tým Ferrari, moji rodinu, která mě velmi podporovala. Bylo by hezké pro ně vyhrát.“
Kimi. Jezdec, který oslavil svoji první smlouvu v F1 tím, že rodičům nechal na zakázku udělat novou kuchyni (předtím museli do kůlny). Kimi. The Kimster. Ten další v brazilském souboji tří. Ferrari nebyla v mokrý pátek zrovna rychlá. „Povrch trati je ještě docela nový a uvidíme zítra, kdy by mělo být sucho,“ řekl, když nastupoval do auta. Okolo garáže Ferrari byl velký dav, ale rozhodně ne ten největší. Nejpočetnější a nejvzrušenější dav Brazílie se shlukl u VMM. Pro Lewise. Pro Fernanda. Pro zábavu.
To se pravděpodobně
Kimimu také líbilo: méně pozornosti. Méně lidí, kteří se na něj
soustředili. Jen dělat svoji práci a počkat, co se stane. Sobota byla
opravdu teplejší. Na Interlagosu zářilo slunce a přinášelo vzpomínky na
den před třiceti lety, kdy tu Carlos Reutemann a Niki Lauda zatím
naposledy získali pro Ferrari dvě místa na stupních vítězů. Dav byl
tehdy neúnavný od úsvitu až pozdě do večera. A teď, na nově
vyasfaltovaném Interlagosu Chico Rosy, byla atmosféra a vůně stejná.
„Doufám,“ řekl Chico, který býval manažerem Josého Carlose Pace, po kterém je Interlagos pojmenovaný, „že to bude v pořádku. Když se Bridgestone rozhodl připravit pro náš závod superměkkou směs, ještě jsme ani neměli položený asfalt.“ Ferrari teď byla rychlá. Přilnavost v malých rychlostech. Skvělé brzdy Brembo. Efektivní aerodynamika. Dobrá maximální rychlost. Několikrát Kimi proletěl v tréninku kolem Lewise. Trochu se pošťuchovali a ukazovali svaly. Respekt byl vzájemný.
Kimi
byl nejrychlejší ve druhé kvalifikaci, ale nebyl dost rychlý, aby se
dostal do čela fronty na konci pitlane. Lewis a Fernando tam čekali
před dvojicí Ferrari s motory na „volnoběh“ (tedy na čtyři válce) a
protahovali si prsty na volantech. Kimi tehdy jel svoje poslední
kvalifikační kolo s novými pneumatikami, když mezi třetí a čtvrtou
zatáčkou dohnal Lewise. Ten prudce zrychloval od boxů, a protože čas
ubíhal, doufal, že se dostane do brzdicího úseku dříve, než omezí
Kimiho.
Na sekundu nebo dvě si tedy Kimi nemohl být jistý,
jestli mu Lewis nezkříží dráhu. Lewis to neudělal. Ostře zabrzdil a
pustil tak Kimiho vnější stranou zatáčky, ale šlápl asi na brzdu o
kousíček později a možná byl více uprostřed trati. Kimi musel zatočit o
něco agresivněji, než by chtěl. Škubnutím auta vyvolal přetáčivost,
dotkl se obrubníku a bez problémů našel trakci. Kimiho srovnávací
manévry jsou vždycky úžasné na pohled. Ztratil možná desetinu. Nakonec
byl Felipe Massa na pole position před Lewisem, Kimim a Fernandem.
Ptal
jsem se potom Kimiho, jestli ho tento incident rozzlobil. „Ne, to nic
nebylo,“ řekl svým obvyklým nezaujatým způsobem. „Možná pár desetinek.
Lewis to mohl udělat jednoduše, ale udělal to složitě. Omluvil se. To
se v provozu stává.“ A proto byl Kimi šampionem, ještě než získal
titul: je to závodník, sportovec a dobrý chlap, přesně v tomhle pořadí.
Stěžovat si na okolnosti není jeho styl. V neděli to bylo jednoduché -
tak jednoduché, jak to v Kimiho podání vždycky vypadá. Ani trochu mimo
stopu. Ani zaváhání.
Přeskočil Lewise po čisté straně trati, brzy zabrzdil před zatáčkou, možná aby trochu zpomalil ty za sebou, podíval se na konci rovinky do zrcátek a uviděl za sebou dva mclareny bok po boku. V jiný den, v jiném světě by Kimiho postup mohl být popsán jako „zkoušení brzd“. Tady, ve víru šampionátu, byl jen „opatrný“. A potom se soustředil tak jako vždycky. Dokonale, jako by se stal součástí auta, cítil každou nerovnost a nuanci, každou změnu přilnavosti. Felipe byl vpředu, rychlý a čistý. Vzadu se rychle vzdaloval Fernando.
Jak se dostat do vedení závodu? Tým to pro
něj může „zařídit“ prostřednictvím „strategie“. Kimi se mezitím bude
snažit šetřit palivo a zvládnout pneumatiky na přilnavém novém asfaltu
řízením, omezováním tlaku na brzdu a úžasně plynulou nohou na plynu.
Tým zařídil zbytek. Zavolali Felipeho do boxů o pár kol dřív, což
nechalo Kimimu volnou cestu k vítězství. Dokázal z daného momentu
vytěžit maximum - stejně jako to často dělal v minulosti.
Dvě
téměř stejná kola s časy okolo 1:12,7 minuty byla zásadním momentem
závodu. Na prvním místě, stále ještě 17 kol před koncem závodu, si Kimi
nemohl být jistý. Začnou superměkké pneumatiky povolovat? (Nepovolily)
Pojede Lewis znovu do boxů (Ano, jel) Zajedou ostatní do boxů a nechají
Lewisovi volnou cestu? (Nestalo se tak) Zůstal ale ve svém světě. Ve
světě, kde jde jen o něj a o auto, ve kterém zrovna sedí. Ve světě
jasném, pravidelně rytmickém a plném harmonie.
Na ostatní
věci (jako třeba na titul nebo na pocty, které by na něj v případě jeho
zisku čekaly) Kimi prostě nemyslel. V tu chvíli to pro něj nebylo
důležité. Ne až do konce. Ne až do chvíle, kdy ten kus dřeva a
kostkované látky zamával při průjezdu přes cílovou čáru. Ne do chvíle,
kdy zapraskalo rádio a kdy uviděl okolo trati obličeje - obličeje
fanoušků, traťových komisařů i lidí od Ferrari, kteří teď divoce
skákali a křičeli, když zajížděl do stínu parc fermé. Až do chvíle, kdy
si sundal helmu a uslyšel jejich slova: „Jsi mistr! Jsi mistr světa
F1!“
Nej momenty Toma Clarksona
Pitstop zklamal nakažimu
Skvělý
výkon Kazukiho Nakažimy v Brazílii byl zastíněn jeho zoufalou první
zastávkou v boxech v 31. kole, kdy srazil dva ze svých mechaniků.
Nebyly z toho žádné zlomené kosti, ale oba muži potřebovali ošetření v
nemocnici.
Po takové černé chvilce „Kaz“ všechny překvapil
vyrovnaným chováním při svém debutu v F1. V prvním kole získal tři
místa a při dvou příležitostech se dostal až na devátou pozici. Byl
také tvrdý, když to bylo potřeba, a poslal Davida Coultharda do smyku,
když se ho Skot snažil v první zatáčce předjet.
A ještě
lepší bylo, že jeho nejrychlejší kolo v závodě, celkově páté,
znamenalo, že je rychlejší než jeho týmový kolega Nico Rosberg nebo
Fernando Alonso. „Kazuki jel dobře,“ řekl konstrukční ředitel Williamsu
Patrick Head. „Zajistil si budoucnost v F1.“
Nej momenty Roberta Holmese
Dvojitý zásah
Renault
zakončil sezonu opravdu velkou ranou. Oba jezdci ve Velké ceně Brazílie
havarovali a poprvé za celý rok ani jeden z nich nedokončil závod.
Giancarlo
Fisichella se v prvních dvou kolech dostal do dvou kolizí. Nejdříve
dostal při brzdění do první zatáčky ránu zezadu a potom do něj vrazil
Sakon Jamamoto a donutil ho odstoupit. Heikki Kovalainen na tom nebyl
lépe.
Na začátku prorazil gumu po střetnutí s jiným vozem a
v 35. kole skončil pravděpodobně kvůli závadě v bariéře. „Když začínáte
uprostřed pole, takové věci se prostě stávají,“ řekl šéf Renaultu
Flavio Briatore. Bude rok 2008 lepší?
Nej momenty Matthewa Marshe
Duel mladíků
Dva
ze strmě stoupajících talentů F1, Robert Kubica a Nico Rosberg, svedli
v Interlagosu velký souboj. Jejich boj o stejný kus asfaltu začal v 39.
kole a pokračoval až do konce závodu. Ale kouzlo McLarenu stále láká.
Zpočátku jel Nico před Robertem, než hvězda Williamsu v 54. kole naposledy zajela do boxů. Přetahování pokračovalo o čtyři kola později, kdy Robert vyjel z poslední zastávky v boxech o 0,5 s za Rosbergem. Po zbytek závodu jeli na pátém a šestém místě a dvakrát se vystřídali.
Nejdřív zástupce BMW-Sauberu předjel Rosberga v 61. kole, než Williams
znovu získal pozici v 69. kole. Do cíle dojeli s rozdílem 0,360 s.
„Byla to zábava,“ řekl Nico. „Dobrá bitva, ne?“ řekl Kubica.
Předjížděcí manévr závodu vám přináší Shell V-Power Racing
Kimiho skvělý start to zpečetil
Před začátkem závodu nikdo nevěděl, jakou přilnavost bude mít nový asfalt na okruhu v Interlagosu při nedělním startu. Vytrvalý páteční déšť umyl trať a vytvořil na ní kluzký povrch. Ferrari startovala z první (Felipe Massa) a třetí (Kimi Räikkönen) pozice. Tým doufal, ale nemohl si být jistý, že jim čistá strana trati dá výhodu.
Když zhasl semafor,
byly Kimiho reakce skvělé. Jeho rudý monopost F2007 vystřelil před
ostatní auta jako blesk. Nejenže na nájezdu do první zatáčky předjel
Lewise Hamiltona, ale dostal se dokonce na Massovu úroveň, než se za
Brazilce zařadil. Ale to Kimimu Räikkönenovi nestačilo a jeho další
krok byl rozhodující pro výsledek závodu i mistrovství světa jezdců.
V
první zatáčce zabrzdil o kousek dříve a vyrovnal malý smyk - Hamilton
byl tak donucen zpomalit a pustit Alonsa na třetí místo. Räikkönen tím
získal prostor, aby mohl pohodlně za týmovým kolegou Massou poodjet.
Závod ani pohár ještě nebyly vyhrané, ale na výjezdu ze druhé zatáčky
odvedl Kimi tu nejtěžší práci.
Pořadí jezdců
1 Kimi Räikkönen 110
2 Lewis Hamilton 109
3 Fernando Alonso 109
4 Felipe Massa 94
5 Nick Heidfeld 61
6 Robert Kubica 39
7 Heikki Kovalainen 30
8 Giancarlo Fisichella 21
9 Nico Rosberg 20
10 David Coulthard 14
11 Alex Wurz 13
12 Mark Webber 10
13 Jarno Trulli 8
14 Sebastian Vettel 6
15 Jenson Button 6
16 Ralf Schumacher 5
17 Takuma Sató 4
18 Vitantonio Liuzzi 3
19 Adrian Sutil 1
20 Rubens Barrichello 0
21 Scott Speed 0
22 Kazuki Nakažima 0
23 Anthony Davidson 0
24 Sakon Jamamoto 0
25 Christijan Albers 0
26 Markus Winkelhock 0
Pohár konstruktérů po 17 ze 17 závodů
1 Ferrari 204
2 BMW-Sauber 101
3 Renault 51
4 Williams 33
5 Red Bull 24
6 Toyota 13
7 Toro Rosso 8
8 Honda 6
9 Super Aguri 4
10 Spyker 1
11 McLaren-Mercedes DQ
DQ - diskvalifikován
Komentáře
Přehled komentářů
Poids est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-bangkok/
Sample of Blood Influence
(AExivimephix, 29. 7. 2018 21:08)
Compression est comment dur votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque culture votre moelle bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/viagra-cialis-levitra-pas-cher/
Your Guide To Blood Pressure Numbers
(AFleegestity, 8. 10. 2018 7:55)